De School for Participation is een initiatief van de sectie Participatie en Diversiteit van de afdeling Ethiek, Recht en Humaniora, van het Amsterdam UMC. De vakgroep is voorloper op het gebied van participatief actieonderzoek en participatie in onderzoek, zorg en beleid.
Meer over de oprichters en trainers van de School for Participation:
Christine Dedding is professor Participatie in onderzoek, zorg en beleid. Zij is een bruggenbouwer tussen wetenschap en praktijk; al ruim 20 jaar werkt zij samen met mensen in kwetsbaar makende omstandigheden. Ze geeft trainingen en masterclasses op het gebied van participatief actie onderzoek en jongeren-participatie. Ze redigeerde ‘De rafels van participatie in de gezondheidszorg’ (Boom/Lemma, 2012) en is coauteur van het boek ‘Kinderen en jongeren actief in wetenschappelijk onderzoek: Ethiek, methoden en resultaten van onderzoek met en door jeugd’. Zij ontwikkelt creatieve dialogen en maatschappelijke eindproducten met impact en is mede-coördinator van het Centrum voor Clientervaringen.
Saskia Duijs is universitair docent en onderzoeker. Ze heeft diverse PAR onderzoeken gedaan binnen het Centrum voor Clientervaringen (én daarbuiten) op het gebied van bewonersparticipatie in de wijk, cliëntparticipatie in de wijkzorg en in de GGZ. Ze werkt met een combinatie van traditionele kwalitatieve onderzoeksmethoden en innovatieve arts-based methoden, zoals photovoice. Ze geeft les in kwalitatief onderzoek, medische sociologie en participatief onderzoek. Ze werkt op dit moment aan een participatief actieonderzoek naar de ervaringen van zorgmedewerkers, mantelzorgers en vrijwilligers in de transitie vanuit een kritisch gender en intersectioneel perspectief.
Karijn Aussems werkt als docent, onderzoeker en coördinator van de School for Participation en het Leernetwerk Jongerenparticipatie in Onderzoek. Zij heeft een achtergrond in Culturele en Maatschappelijke Vorming (HBO), Health Care & Social Work (MA), en Zorgethiek & Beleid (MA) en is gepromoveerd op jongerenparticipatie in onderzoek. Met jaren (internationale) ervaring in jongerenwerk, beleidsontwikkeling en zorgethiek bouwt zij met jongeren bruggen naar zorgverleners en beleidsmakers voor betere zorg op maat. Zij zet daarbij creatieve middelen in om zelfs ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken.
Maaike Muntinga is universitair docent en onderzoeker. Ze studeerde Geneeskunde aan het AMC, behaalde masters in Medische Antropologie (UvA) en Epidemiologie (VUmc/VU), en promoveerde bij de afdeling Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde van VUmc. In haar onderzoek richt ze zich voornamelijk op gender, seksualiteit en diversiteit in gezondheid en gezondheidszorg. In haar werk staat altijd de vraag centraal: hoe creëren we rechtvaardige gezondheidszorg- en onderwijssystemen, en hoe doen we recht aan de complexiteit van de geleefde en belichaamde werkelijkheden van patiënten en cliënten? Maaike wordt enthousiast van de wisselwerking tussen theorie en praktijk. Een goede praktijk kan niet zonder theorie, en een theorie is niets zonder de praktijk. Ze vindt inspiratie in het toepassen van kritische theorieën, zoals intersectionaliteit en queer theory, op actuele gezondheids(zorg)problematiek, waarbij ze altijd op zoek is naar de moeilijke vragen. Maaike werkt daarnaast als arts Seksuele Gezondheid bij de GGD regio Utrecht.
Nicole Goedhart is universitair docent en onderzoeker. Ze doet voornamelijk participatief onderzoek rondom het complexe probleem van digitale ongelijkheid (zie digitale inclusie in beeld). In haar onderzoek brengt ze burgers in kwetsbare omstandigheden, vrijwilligers, professionals en beleidsmakers samen om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen die aansluiten bij de dagelijkse praktijk en hierdoor kansrijker zijn. Ze zet creatieve middelen in om juist de stem van de burgers te versterken zodat zij meer invloed uitoefenen op beleid en onderzoek. Ook heeft Nicole ervaring in het geven van onderwijs over het doen van participatief en kwalitatief onderzoek.
Kevin Pijpers is sociaal antropoloog en werkzaam als universitair docent en onderzoeker. Daarnaast is hij mede-coördinator van het Centrum voor Clientervaringen. Wederkerigheid, vertrouwen, stigmatisering en rechtvaardigheid zijn cruciale thema’s in zijn onderzoek. Eerder combineerde hij etnografisch onderzoek met vrijwilligerswerk in het over-onderzochte Rotterdam Zuid; en onderzocht hij de sociale consequenties van beeldherkenningstechnologie in de stad. Tijdens zijn promotieonderzoek keek hij hoe archeologen wetenschappelijke kennis coproduceren tijdens hun veldwerk in Schotland, met een bijzondere focus op de rol van de zintuigen en affect. Hij geeft les in medische sociologie en kwalitatief onderzoek.
Internationaal is de School for Participation ingebed in diverse netwerken, waaronder de International Collaboration of Participatory Health Research (ICPHR).